CHWILA RELAKSU

Ustrój człowieka jest niepodzielną jednością psychofizyczną i nie powinniśmy tak bezustannie rozdzielać naszej sfery psychicznej od fizycznej. Współczesna cywilizacja i codzienne życie stwarzają mimo woli wiele sytuacji stresowych, które powodują napięcia psychiczne, dające objawy uboczne między innymi w postaci napięć grup mięśni i zaburzenia pracy poszczególnych organów. W konsekwencji wielu z nas męczą codziennie bóle głowy, karku, barków, bóle między łopatkami i wędrujące wzdłuż całego kręgosłupa, towarzyszy temu nierzadko bezsenność, uczucie lęku psychicznego i nerwicowego niepokoju. Stany te, jeśli nie będziemy im na co dzień przeciwdziałać, prowadzą często do różnych chorób. Skuteczną metodą rozładowywania skutków napięć psychicznych jest relaks, trening rozluźniający, obniżający napięcia mięśniowe i inne zaburzenia występujące w organizmie.

Polecam metodę opartą na treningu autogennym Schultza, prof. J. Aleksandrowicza lub innych badaczy. Pełny relaks przeprowadzamy raz albo dwa razy w ciągu dnia, a jeśli mamy kłopoty z zasypianiem – dodatkowo przed snem. Tekst towarzyszący nam podczas relaksu radzę nagrać na taśmę magnetofonową.

Relaks przeprowadzamy w pozycji leżącej, gdyż wtedy ciało jest w całości równo podparte, a mięśnie rozluźnione. Pod głowę kładziemy jedynie małą poduszkę. Ja podkładam jednak nie pod głowę, a pod szyję zrolowany ręcznik twierdząc, że podpierając w ten sposób kręgi szyjne kręgosłupa, ułatwiam przepływ bioenergii.

Przed tekstem proponuję nagrać chwilę ciszy, aby po włączeniu magnetofonu mieć czas na wygodne ułożenie ciała i wykonanie kilku pełnych oddechów. Następnie przestajemy kontrolować oddech. Powietrze wdychamy swobodnie, bez wysiłku, przez nos, a wydychamy przez usta. Uwagę skupiamy wyłącznie na własnym ciele, a konkretniej – na poszczególnych jego częściach. Gdy z magnetofonu zaczną płynąć słowa relaksu, trzeba wyłączyć wszystkie inne myśli.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>