ĆWICZENIA SPECJALNE CZ. II

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie. Wystarczy raz uświadomić sobie, że całe nasze ciało poruszane jest siłą ponad 600 mięśni, które u mężczyzn stanowią około 40 procent, a u kobiet 35 procent całego ciężaru ciała. Utrzymanie tych mięśni we właściwej kondycji, to jedno z najważniejszych zadań każdego człowieka. Niewielu z nas z braku czasu lub po prostu z lenistwa stać na systematyczny trening sportowy, nawet dłuższy spacer czy bieg po zdrowie częściej niż 1 – 2 razy tygodniowo.

Gimnastykę, którą zaproponuję, może uprawiać dosłownie każdy: kobieta i mężczyzna, osoba młoda, starsza i dziecko, każdy, kto znajdzie w ciągu dnia półtorej minuty. Ćwiczenia noszą nazwę – izometrycznych, to znaczy równomiernie napinających mięśnie. W latach dwudziestych naszego stulecia robiono doświadczenia na żabach: krępowano im jedną nogę i stwierdzano ze zdumieniem, że po kilku lub kilkunastu dniach ta skrępowana noga stawała się lepiej rozwinięta mięśniowo od drugiej – wolnej. A więc systematyczne napinanie mięśni w dążeniu do uwolnienia kończyny wyraźnie wzmocniło jej mięśnie.

Czyżby więc i człowiek dla utrzymania mięśni w dobrej kondycji nie musiał przebiegać dziesiątków kilometrów i przerzucać setek kilogramów różnego rodzaju ciężarków? Okazuje się, że istotnie możemy osiągnąć sprawność wszystkich mięśni dzięki systematycznemu ich napinaniu a nie, jak w przypadku wielu klasycznych ćwiczeń fizycznych, napinaniu i rozciąganiu. Jeśli będziemy ćwiczyć codziennie, to już po upływie dwóch tygodni dostrzeżemy dobroczynny wpływ tych „wzmacniających napięć’ pod warunkiem, że nie odstąpimy od kilku podanych niżej zasad:

– W trakcie każdego ćwiczenia staramy się maksymalnie napinać mięśnie.

– Każde ćwiczenie (napięcie) trwa 6 sekund, możemy powtórzyć je 2 – 3 razy, ale jeśli opanowaliśmy ich wiele możemy też po jednym 6-sekundowym napięciu przejść do nowego ćwiczenia, które powinno być zbliżone w swoim układzie do poprzedniego.

– Mięśni nie napinamy gwałtownie, ale do maksymalnego napięcia dochodzimy przez 0,5 – 1 sekundy i dopiero od tego momentu liczymy czas każdego ćwiczenia.

– Opór, który podczas ćwiczenia przeciwstawiamy mięśniom, musi być tak duży, żeby wykluczał wszelki ruch (na przykład siedząc na krześle z taką siłą mięśni nóg przywieramy kolana do siebie, z jaką staramy się je rozciągać obydwoma rękami.

– Ćwicząc oddychamy swobodnie, ale dość rytmicznie.

– Chcąc uzyskać pozytywne rezultaty, ćwiczymy codziennie przez co najmniej 90 sekund, musimy więc wykonać minimum 15 sześciosekundowych napięć różnych grup mięśniowych.

– Dochodzimy szybciej do sprawności fizycznej, jeśli ćwicząc koncentrujemy myśli na grupie mięśni (na przykład karku, udzie, przedramieniu), które chcemy w danym momencie pobudzić do pracy, a po każdym ćwiczeniu staramy się je rozluźnić i przez moment o niczym nie myśleć.

Jeśli dysponujemy w ciągu dnia ograniczoną ilością czasu, ćwiczenia izometryczne możemy wykonywać w mieszkaniu, ale bardziej wskazane są ćwiczenia na powietrzu – w ogrodzie w parku czy w lesie.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>