ĆWICZENIA SPECJALNE

Oddychanie oczyszczające. Jest to oddychanie wentylujące płuca, odświeżające cały organizm. Jego pozytywne oddziaływanie odczujemy zwłaszcza wtedy, kiedy jesteśmy zmęczeni fizycznie i psychicznie.

– 1. Wciągamy powietrze metodą oddechu pełnego.

– 2. Przetrzymujemy je w płucach 5 – 7 sekund.

– 3. Wydychamy powietrze silnie przez wargi złożone jak do gwizdania, jednak nie wydymamy policzków.

Ćwiczenia wykonujemy na świeżym powietrzu stojąc lub siedząc, albo w domu przy otwartym oknie. Czas ćwiczenia nie powinien być dłuższy niż kilka sekund.

Oddychanie odświeżające nerwy. Ćwiczenie to wzmacnia system nerwowy, przekazuje energię wszystkim częściom naszego ciała.

– 1. Stajemy wyprostowani.

– 2. Wciągamy powietrze wdechem pełnym i zatrzymujemy je w płucach.

– 3. Wyciągamy ręce poziomo przed siebie nie naprężając mięśni. 104

– 4. Wolno zginamy ręce w łokciach, kierując dłonie w kierunku ramion, jak byśmy chcieli objąć naręcz porąbanego drewna. W trakcie zginania rąk stopniowo dodajemy mięśniom siły, zaciskając powoli pięści.

Ćwiczenie jest prawidłowo wykonane tylko wtedy, kiedy w ostatniej fazie ręce drżą z naprężenia.

– 5. Trzymając mięśnie w naprężeniu, wolno rozprostowujemy dłonie i wyciągamy je w tył ku ramionom. Powtarzamy to 3 – 4 razy.

– 6. Wypuszczamy powietrze energicznie przez usta.

– 7. Na zakończenie wskazane jest wykonanie oddechu oczyszczającego.

Oddychanie podczas chodzenia. Człowiek w pozycji siedzącej wdycha w ciągu minuty niewiele, bo około 8 litrów powietrza. Ale już podczas spaceru ilość ta wzrasta dwukrotnie do 16 litrów na minutę, a w czasie szybkiego marszu wdychamy prawie 25 litrów powietrza na minutę. A więc już sam ruch znacznie poprawia efektywność oddychania.

Niezależnie od tego faktu proponuję wykonanie kilka razy dziennie następującego ćwiczenia:

– 1. Chodzimy równym krokiem, z głową wniesioną lekko do góry i z ramionami odchylonymi nieco do tyłu.

– 2. Wdychamy powietrze oddechem pełnym licząc w myśli za każdym postawieniem nogi od 1 do 8. (Pierwszy krok 1, drugi krok – 2 i tak dalej, aż do 8). Na 8 kończymy wdech.

– 3. Idziemy dalej wydychając powietrze nosem i liczymy jak poprzednio – od 1 do 8.

– 4. Nie przerywając spaceru, liczymy znów do „ośmiu’ i zaczynamy cykl od nowa.

– 5. Jeśli poczujemy się zmęczeni, to odpoczywamy w pozycji siedzącej lub leżącej, rozluźniając wszystkie mięśnie. Ćwiczymy jednak tylko dotąd, dopóki sprawia to nam przyjemność. Ćwiczenia w trakcie chodzenia możemy powtarzać kilka razy dziennie.

Ćwiczenia oddechowe psychofizyczne. Słynny polski jasnowidz – Czesław Klimuszko zalecał ludziom o osłabionych nerwach skuteczne i proste ćwiczenia psychofizyczne:

– 1. Kiedy rano otworzymy oczy bez wahania energicznie wstajemy z łóżka i w piżamie lub spodenkach gimnastycznych stajemy „na baczność’ w odległości 3 – 4 metrów od otwartego okna.

– 2. Zamykamy, ale nie zaciskamy pięści obu rąk.

– 3. Zamknięte pięści energicznie, ale niezbyt gwałtownym ruchem, wyrzucamy w górę nad głowę, nabierając równocześnie pełne płuca powietrza. Następnie składamy pięści (prawa na lewej) na czubku głowy, koncentrując wzrok na jednym punkcie za oknem, na przykład drzewie, krzewie, domu i tak wytrzymujemy na wdechu 16 sekund.

– 4. Po upływie tego czasu robimy powoli skłon, zwieszając ręce do podłogi i równocześnie wydychamy powietrze przez usta.

– 5. Ćwiczenie powtarzamy trzykrotnie, potem kładziemy się na łóżku, maksymalnie rozluźniamy wszystkie mięśnie, zamykamy oczy i przez 5 minut staramy się o niczym nie myśleć.

Te proste zabiegi „energetyzujące’ wzmacniają organizm i dają dobry nastrój psychiczny na cały dzień.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>