JAK GOTOWAĆ ZIEMNIAKI?

Znakomitą, świeżą odżywką witaminową może być przez całą zimę rzeżucha ogrodowa. W talerzu układamy namoczoną watę lub ligninę mniej więcej do połowy jego głębokości, na którą sypiemy dość gęsto, ale jedną warstwą nasiona rzeżuchy (około pół torebki na talerz). Talerz stawiamy na parapecie okiennym nad kaloryferem i dwa razy dziennie podlewamy odstaną (przynajmniej przez 2 godziny) wodą. Po 4 – 6 dniach rzeżucha wyrasta na kilka centymetrów i nadaje się do spożycia. Posypujemy nią chleb, ziemniaki, dodajemy do ugotowanej uprzednio zupy, różnych surówek i sałatek jarzynowych. Ponieważ działa moczopędnie jedna osoba powinna zjadać dziennie nie więcej jak 1 4 część wysianej rzeżuchy.

Ziemniaki wprawdzie nie zawierają rekordowych ilości kwasu askorbinowego, ale ponieważ zjadamy je w dość dużych ilościach wagowych i to niemal codziennie, w wielu domach są praktycznie podstawowym źródłem tej witaminy. Oto przepis jak postępować, aby zachować w ziemniakach maksimum witaminy C.

– 1. Należy gotować je w łupinach, ale tylko do pierwszego wiosennego kiełkowania. Jeśli bez łupin – to trzeba opłukać je przed obieraniem. Obierając zdejmować nożem jak najcieńszą warstwę.

– 2. Ponieważ witamina C jest rozpuszczalna w wodzie wlewamy jej do garnka jak najmniej. Pozostałą po ugotowaniu wodę zostawiamy na zupę – zawiera sporo witaminy.

– 3. Ponieważ żelazo jest katalizatorem w rozkładzie kwasu askorbinowego, ziemniaki gotujemy w garnku emaliowanym, bez odprysków.

– 4. Ziemniaki wkładamy koniecznie do wrzącej osolonej już wody, by spowodować ścięcie białka i ograniczyć tym samym osmozę, czyli przenikanie witaminy do wody.

– 5. Ziemniaków nie kroić, gotować koniecznie pod przykryciem – w ten sposób znacznie ograniczamy proces utleniania się kwasu askorbinowego. Z tego powodu nie powinno się też ugniatać ziemniaków już ugotowanych.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>