OSTROŻNIE Z CUKREM

Naturalnym źródłem węglowodanów są rośliny. W ziarnach zbóż, ziemniakach i warzywach znajdują się tak zwane węglowodany złożone – przede wszystkim wielocukry (na przykład skrobia), rzadziej dwucukry. W owocach i miodzie spotykamy głównie węglowodany proste, czyli jednocukry (takie jak glukoza, fruktoza, galaktoza) znacznie rzadziej dwucukry (sacharoza i laktoza). Popularny w naszym żywieniu cukier biały jest sacharozą, czyli dwucukrem. Cukry obok tłuszczów są w naszym organizmie głównym źródłem energii (1 gram węglowodanów dostarcza około 4 kalorii). Są więc niezbędnym „paliwem” podtrzymującym procesy życiowe. Nieprzypadkowo znany pisarz Melchior Wańkowicz rzucił przed kilkudziesięciu laty hasło „cukier krzepi!”. Hasło to trzeba dzisiaj zmodyfikować: cukier krzepi, ale pod warunkiem, że nie spożywamy go w nadmiarze. W zasadzie przy prawidłowym żywieniu dostateczną ilość cukru dostarczają nam warzywa i owoce. Organizm rozkłada wielocukry na cukry proste w ciągu kilku godzin, przechodzą one do krwi, są magazynowane i zużywane stopniowo, w miarę naturalnego zapotrzebowania na energię. Kiedy zjadamy cukier biały (skondensowany), czy to bezpośrednio, czy w wyrobach cukierniczych, powodujemy w krótkim czasie gwałtowny wzrost jego poziomu we krwi. Zaalarmowana tym trzustka musi dostarczyć natychmiast zwiększoną dawkę insuliny, by poziom ten obniżyć. Insulina po wykonaniu zwiększonego zadania jakiś czas pozostaje jednak we krwi, doprowadzając w konsekwencji do zbytniego spadku poziomu cukru. Nadmiar „białego cukru” zmusza więc organizm do sięgnięcia po zapasy rozłożonych jednocukrów i w ten sposób niszczy równowagę „cukrową” w organizmie. A więc pozorny paradoks: zjadając zbyt dużą dawkę cukru, powodować możemy jego niedobór w organizmie. Jeśli zjemy zbyt dużo cukru białego, będzie on wraz z innym pożywieniem zalegał w żołądku i ulegał fermentacji niekorzystnej dla przemiany materii.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>