Wapń (Ca)

Prawie 99 procent wapnia znajduje się w kościach, reszta w mięśniach i we krwi. Jego gospodarkę w organizmie reguluje przede wszystkim hormon tarczycy, przytarczyce oraz witamina D, która usprawnia wchłanianie wapnia w jelitach cienkich.

Ten makroelement wpływa w istotny sposób na stan kości i uzębienia, obniża poziom cholesterolu we krwi, który dzięki jego związkom jest prawidłowo wydalany z organizmu wywiera wpływ na funkcjonowanie nerwów i mięśni (jego niedobór powoduje na przykład bolesne skurcze mięśni) przeciwdziała zwapnieniu naczyń krwionośnych reguluje wiele innych funkcji całego ustroju.

Dorosły człowiek powinien pobrać dziennie w pożywieniu około 3 g wapnia. Niektóre źródła podają, że wystarczy tylko 1 g, ale jest to moim zdaniem dawka zaniżona, gdyż pierwiastek ten jest wchłaniany przez organizm dość trudno.

Oto produkty stanowiące najbogatsze źródło wapnia (ilość mili- gramów w 100 gramach produktu) mleko w proszku (pełne) 955 sery żółte (w zależności od gatunku) 700-900 mleko zagęszczone 250 jogurt 146 mleko krowie (świeże i kwaśne) 118 kefir, maślanka 118 sery twarogowe 90-98 kukurydza 97 chleb razowy 60 marchew 54 jaja świeże 48

W medycynie ludowej można spotkać stwierdzenia, że doskonałym źródłem dobrze przyswajalnego wapnia są skorupy kurzych jaj pod warunkiem jednak, że nie pochodzą z ferm hodowlanych, a z wiejskiej zagrody, gdzie kury miały dużą różnorodność pożywienia. Skorupę takiego jaja, oczywiście po uprzednim dokładnym jej umyciu, miksujemy wraz z surowym żółtkiem i białkiem spożywając ten swoisty koktajl z dodatkiem łyżeczki miodu.

Ilość zjadanych produktów zawierających wapń powinniśmy znacznie zwiększyć w okresie od pojawienia się pierwszych zielonych nowalijek, aż do późnej jesieni. Dlaczego? Otóż wiele warzyw, przede wszystkim zaś rabarbar, szczaw i szpinak, zawiera kwas szczawiowy, który wiąże wapń i w ten sposób czyni go nieprzydatnym dla naszego organizmu. Nie oznacza to, że należy unikać tych warzyw, gdyż zawierają one wiele innych cennych składników. Trzeba po prostu pić więcej mleka i zjadać więcej serów.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>