WITAMINA B2(Ryboflawina)

Ta witamina, podobnie jak B,, wspomaga w naszym organizmie spalanie cukrów, bierze też udział w oddychaniu tkankowym, w syntezie hemoglobiny, tworząc w połączeniu z białkami wiele enzymów niezbędnych do transportu tlenu, uczestniczy w przemianie na impulsy nerwowe bodźców świetlnych docierających do oka.

Jej niedobór powoduje między innymi zaburzenia przemiany białek, zahamowanie wzrostu, zmniejszenie ostrości wzroku, zmiany chorobowe skóry, pękanie śluzówki w kącikach ust i na wargach, niedokrwistość, dychawicę oskrzelową, różnego rodzaju objawy nerwicowe.

Dzienne zapotrzebowanie dorosłej osoby na ryboflawinę wynosi około 2 mg, a w przypadku odżywiania się zwiększoną ilością mięsa i innych produktów białkowych oraz cukrów wzrasta do 3 miligramów.

Zawartość witaminy B2 (w miligramach) w kilogramie niektórych produktów spożywczych: wątroba wieprzowa- 29,5 wątroba wołowa – 26,5 drożdże piekarskie – 23 mleko w proszku – 12,5 kiełki żyta – 8,4 kiełki pszenicy – 7,2 żółtko jaja – 4 pieczarki – 4 groch – 2 szpinak – 1,8 rzeżucha ogrodowa – 1,7 brukselka – 1,3 orzechy laskowe – 1,3 miód – 0,5

Ryboflawina dobrze znosi podwyższoną temperaturę, (gotowanie) natomiast nie lubi światła. Na przykład mleko postawione na oknie w przezroczystej butelce już po 2,5 godzinach traci prawie połowę witaminy B2.

Witamina ta rozpuszcza się w wodzie, dlatego odlewając wodę po ugotowaniu produktów zawierających witaminę B2 pozbawiamy się prawie całej ryboflawiny – dietetycy zalecają zatem wykorzystanie tej wody do innych potraw.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>