WITAMINA B6 (Pirydoksyna)

Pirydoksyna jest niezbędna w metabolizmie białka oraz ciał tłuszczowych. Jej niedostatek prowadzi więc do zaburzeń przemiany białek i tłuszczów, co objawiać się może nadmierną otyłością, zaburzeniami snu, samoistnym drżeniem rąk, zaburzeniami psychicznymi, zmianami chorobowymi skóry, spadkiem limfocytów we krwi.

Człowiek powinien otrzymywać dziennie 2 mg witaminy B6, wielu lekarzy twierdzi jednak, że normę tę można z powodzeniem podwoić. Zawartość witaminy B(i (w miligramach) w kilogramie nie- których produktów spożywczych otręby pszenne – 25 ziarno kukurydzy – 17 jęczmień łuskany – 17 jabłka – 9,4 maliny – 9 drożdże piekarskie – 8 wołowina chuda – 4 orzechy laskowe – 3,5 orzechy włoskie – 3,4 żółtka jaja – 3 fasola – 2,8 brukselka – 2,3 chleb razowy – 2 ziemniaki – 1,5 kalafior – 1,3 cebula – 1,2

Pirydoksyna rozpuszcza się w wodzie, nie ulega rozpadowi w trakcie gotowania. Pobudza wzrost każdej komórki w organizmie, szczególnie zaś przyspiesza dojrzewanie komórkowych składników krwi. Odgrywa istotną rolę w prawidłowym działaniu układu nerwowego.

Niedobór B)2 powoduje przede wszystkim anemię, a w konsekwencji wszystkie towarzyszące jej objawy: chroniczne zmęczenie, osłabienie, bezsenność, zaburzenia żołądkowe. Przy jej niedoborze zaleca się spożywanie przede wszystkim wątroby wieprzowej i wołowej, drożdży, przetworów mlecznych, ryb, razowego chleba i kiełków pszenicy. U zdrowych ludzi zapotrzebowanie na kobalaminę może być zaspakajane za pośrednictwem drobnoustrojów przewodu pokarmowego.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>