WITAMINA Bj(Niacyna) i WITAMINA H (Biotyna)

Zwana też witaminą PP lub kwasem nikotynowym. Niacyna jest potrzebna każdej naszej komórce do prawidłowego przebiegu reakcji utleniania i redukcji, a szczególnie w metabolizmie cukrów i hemoglobiny krwi. Jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, skóry i błon śluzowych.

Zapotrzebowanie człowieka na tę witaminę wynosi około 15 mg na dobę. Hipowitaminoza, czyli niedobór kwasu nikotynowego, powodować może zaburzenia czynności układu nerwowego, przewodu pokarmowego, stany zapalne jamy ustnej, różnego rodzaju zmiany skórne, włącznie z jej łuszczeniem się, bezsenność, wewnętrzny niepokój.

Witamina B3 znajduje się we wszystkich wymienionych już produktach spożywczych zasobnych w witaminy grupy B. Jest kwasem organicznym działającym głównie na metabolizm tłuszczu i komórek skóry.

Jeśli mamy niedobór biotyny niewątpliwie podstawowym sygnałem będzie łuszczenie się skóry (nazwa witaminy „H pochodzi od niemieckiego słowa Haut – skóra). Drugim symptomem może być łojotokowe zapalenie skóry głowy i wypadanie włosów. Możemy też odczuwać osłabienie i zauważyć objawy szybkiego męczenia się.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę H jest stosunkowo niewielkie i wynosi 0,2 mg, a ilość tą otrzymujemy praktycznie w każdym pożywieniu, ale najwięcej biotyny znajduje się w drożdżach, wątrobie, nerkach i grochu.

W skład witaminy z grupy B wchodzą jeszcze kwasy: pantotenowy i foliowy, których szczegółowo nie omawiam. Jeśli prześledzimy wykaz produktów żywnościowych zawierających witaminy z grupy B, zauważymy, że wszystkie i to w dużych ilościach znajdują się w drożdżach. Drugie istotne ich źródło stano- wią kiełki żytnie i pszeniczne. Myślę, że tym właśnie produktom warto poświęcić nieco więcej uwagi.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>