WITAMINA C (Kwas askorbinowy)

Kwas askorbinowy uszczelnia śródbłonki naczyń krwionośnych, podnosi odporność naszego organizmu na różnego rodzaju zakażenia, a poprzez wpływ na tkankę łączną przyspiesza gojenie się ran.

Niedobór witaminy C powoduje kruchość naczyń krwionośnych, a w konsekwencji pękanie naczyń włoskowatych, co może objawiać się przede wszystkim krwawieniem dziąseł i powstawaniem sińców na ciele nawet podczas ucisku. Wynikiem tego niedoboru jest również szkorbut (gnilne zapalenie dziąseł), odsłonięcie przyzęb- nej zwane paradentozą, zmiany w ozębnej – których konsekwencją może być nawet wypadanie zębów. Ponadto brak witaminy C powoduje nieokreślone bóle w kończynach i kręgosłupie, skłonność do przeziębień i nieżytów dróg oddechowych, brak odporności na zakażenia, zahamowanie przyrostu wagi u dzieci i nadmierne chudnięcie u dorosłych, wrzody żołądka i dwunastnicy, przedwczesną sklerozę i objawy uwiądu starczego, różnego rodzaju dolegliwości sercowe.

Nasze minimalne dzienne zapotrzebowanie na witaminę C jest duże i wynosi według różnych źródeł od 80 do 100 mg. Ponieważ witamina ta utrzymuje się w organizmie najwyżej dwie doby, musi być systematycznie uzupełniana.

Największym naturalnym źródłem kwasu askorbinowego jest owoc róży. 10 dag dzikiej róży zawiera 470 mg witaminy C, róża „rugoza” – 840 mg, róża „jubileuszowa” – aż 1480 mg, a odmiana „Skolimów – Konstancin” – nawet 3100 mg.

Zawartość witaminy C w niektórych produktach w mg na kilo- gram: liść pietruszki – 996 koperek – 865 brukselka – 840 chrzan – 600 rzeżucha ogrodowa – 510 kapusta czerwona – 380 kapusta biała – 358 szczaw – 376 szpinak – 368 cytryna – 340 porzeczki – 350 maliny – 250 korzeń pietruszki – 245 czarna rzodkiew – 220 jeżyny – 170 ziemniaki – 120 jabłka – 110

Zapotrzebowanie na kwas askorbinowy jest większe u palaczy, ponieważ gorzej go przyswajają. Jeśli ktoś wypala ponad jedną paczkę papierosów dziennie, potrzebuje o 50 procent witaminy C więcej, czyli około 150 mg na dobę. Więcej wysokowitaminowego pożywienia potrzebują również ludzie pijący systematycznie alkohol. Dużo witaminy C zużywają ludzie szczególnie narażeni na sytuacje stresowe. Potrzebujemy jej również więcej w różnego rodzaju stanach przeziębieniowych i innych zakażeniach bakteryj- no-wirusowych. Profesor Pauling – dwukrotny laureat Nagrody Nobla – twierdzi, że podczas przeziębienia powinno się podawać do 1000 mg kwasu askorbinowego! Ponadto formułując warunki sprzyjające przedłużeniu życia człowiekowi o 20 lat, na pierwszym miejscu stawia dostatek witaminy C. Witamina C rozpuszcza się w wodzie, nie lubi długiego gotowania, rozkłada się w zetknięciu z żelazem, ubywa jej także w czasie przechowywania produktów.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>