WITAMINA D (Kalcyferol) i WITAMINA E (Tokoferol)

Kalcyferol bierze udział w gospodarce wapniem i fosforem naszego organizmu. W jego obecności obydwa te pierwiastki zachowują najkorzystniejszą wzajemną proporcję, we właściwej ilości koncentrują się we krwi i odkładają w kościach. Według niektórych źródeł witamina D czyni organizm odpornym na wszelkiego rodzaju zakażenia.

Brak tej witaminy u dzieci powoduje krzywicę. U osób dorosłych, które przekroczyły 50-ty rok życia, struktura kostna słabnie i rozwija się tak zwane rzeszotowienie kości, powodujące często bóle podobne do reumatycznych. Podawanie witaminy D w znacznym stopniu łagodzi te dokuczliwe dolegliwości.

Bogatym, choć pośrednim źródłem witaminy D są promienie słoneczne, które zamieniają na kalcyferol związek chemiczny z grupy steroli występujący w naszej skórze. Należy jednak pamiętać, że skuteczne jest tu tylko opalanie skóry w czystej atmosferze, a więc poza miastem, gdyż zanieczyszczone powietrze przepuszcza promienie ultrafioletowe w ograniczonej ilości.

Głównym źródełem witaminy D jest tran, zawierający w 1000 gramach około 3,5 mg kalcyferolu. Siadowe ilości witaminy D występują we wszystkich rybach, mleku, śmietanie, maśle, margarynie, grzybach, wątrobie wieprzowej, wołowej i drobiowej. Witamina D rozpuszcza się w tłuszczach, łatwo utlenia – szczególnie w temperaturze przekraczającej 100 C.

Już sama nazwa tokoferol – tokos (rodzenie) i phero (nosić) wskazuje, że jest witaminą płodności niezbędną podczas syntezy hormonów gonadotropowych w przysadzce mózgowej. Witamina E uczestniczy w procesach oksydacyjno-redukcyjnych, zapobiegając między innymi starzeniu, a w konsekwencji kurczeniu się czerwonych krwinek pod wpływem tlenu. Związana jest z metabolizmem azotu i oddychaniem komórkowym. Wpływa na metabolizm naszych mięśni. Tokoferol dodaje nam energii i witalności, zdecydowanie poprawia nastrój.

Niedostatek witaminy E powoduje ogólny odpływ energii życiowej, zaburzenia procesów rozrodczych, dystrofie mięśni, dolegliwości sercowe, miażdżycę tętnic, nadciśnienie. Najwięcej mg witaminy E znajduje się w kilogramie: oleju słonecznikowego – 670 mg kiełkach pszenicy – 275 orzechach laskowych – 146 oliwie z oliwek – 139 margarynie – 132 płatkach owsianych – 33 marchwi – 22 selerach – 19

Witamina E rozpuszcza się w tłuszczach, jest odporna na temperaturę do 120 C, a więc wytrzymuje proces gotowania. Dorosły, zdrowy człowiek potrzebuje dziennie od 15 do 30 miligramów tokoferolu.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>