WITAMINA K (Filochinon)

Dużo witaminy E, a także witamin grupy D i licznych mikroelementów zawierają kiełki pszenicy. Przygotowujemy je metodą „trzech szklanek’ . Pierwszego dnia do 3/4 pojemności szklanki nalewamy wody, która powinna przedtem „odstać się” co najmniej przez 3 godziny. Wkładamy do szklanki nylonowe siteczko, na które wsypujemy dwie łyżki stołowe pszenicy, a szklankę dopełniamy wodą tak, by zwilżała wszystkie ziarna. Na drugi dzień w podobny sposób przygotowujemy drugą szklankę z pszenicą, na trzeci dzień – trzecią. Wyparowaną wodę uzupełniamy. Po trzech dobach ziarno zaczyna kiełkować w pierwszej szklance. Kiedy kiełki osiągną 3 milimetry obrywamy je i przeznaczamy do spożycia, przygotowując równocześnie świeże, w kolejnej szklance. W ten sposób codziennie mamy w naszej kuchni świeże kiełki pszenicy. Możemy je zjadać same, nawet trzy łyżki, lub sypać na chleb posmarowany masłem, dodawać do ęałatek wielowarzyw- nych, do różnego rodzaju past, na przykład twarogowych i rybnych.

W podobny sposób można też przygotować kiełki żytnie. Witamina ta bierze udział w krzepnięciu krwi. Przy jej niedoborze proces ten nie może przebiegać prawidłowo, co objawia się długim okresem gojenia ran. Zdrowy organizm dzięki drobnoustrojom sam jest w stanie wytworzyć ją w jelicie grubym. Poza tym sporo filochinonu znajduje się w otrębach pszennych, ziemniakach, selerach, koperku, pomidorach, maśle i fasoli szparagowej. Dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę wynosi 1 – 2 mg. Filochinon jest rozpuszczalny w tłuszczach i mało odporny na temperaturę.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>