ŻYWA WODA CZ. II

Według nauki jogów mineralna woda zawiera dużą ilość łatwo przyswajanej siły życiowej – prany. Kiedy odczuwamy potrzebę wypicia łyka tego płynu oznacza to, że nasza natura domaga się odnowienia zapasu życiodajnej energii. Nieprzypadkowo więc utarło się powiedzenie, że „łyk wody orzeźwił nas” – bo rzeczywiście wzmacnia on cały organizm.

Gdy jesteśmy znużeni, woda „wieje” w nas świeżą energię znacznie szybciej niż inny pokarm. Po wskazaniach zaczerpniętych z nauki jogów proponuję rozważyć jeszcze jedną, moim zdaniem ważną zasadę przyjmowania wody, lansowaną w Polsce przez lekarzy-fizjologów jeszcze kilkadziesiąt lat temu: „wody się nie pije – wodę powinno się jeść!” Przypomnijcie sobie, co dzieje się z rozgrzanym na przykład na słońcu ciałem, gdy oblejemy je niespodziewanie strumieniem zimnej wody – wstrząsa nami wtedy niemiłe uczucie zimna, wzdryga- my się, dostajemy „gęsiej skórki”. Podobnie wzdryga się i kurczy żołądek, jeśli nagle wiejemy do niego szklankę zimnego płynu. Gwałtowne obniżenie temperatury hamuje wydzielanie się kwasów trawiennych. Dlatego proponuję nauczyć się „jeść wodę: solidny łyk płynu trzymamy w jamie ustnej 20-30 sekund przemieszczając go językiem z miejsca na miejsce. Woda wówczas ogrzewa się do temperatury ciała i dostatecznie miesza się ze śliną, a jeszcze przed połknięciem oddaje nam część swojej energii. Nawyk jedzenia, a nie „wlewania” wody bezpośrednio do żołądka, sprzyja poprawie procesu trawienia. Dlaczego? Otóż, aby trawienie było prawidłowe, należy również regularnie przyjmować po- siłki. Według wielu dietetyków powinniśmy jeść tylko trzy razy dziennie: śniadanie, obiad, kolację. Drugie śniadania i podwieczorki powodują, że pokarmy jeszcze nie do końca przetrawione mieszają się ze świeżo przyjętymi, zakłócając proces przyswajania i trawienia. Ale co robić, gdy poczujemy głód pomiędzy śniadaniem a obiadem, czy obiadem i kolacją? Otóż głód ten znakomicie zaspokoi „zjedzenie” pół szklanki wody. Spróbujcie!

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>